עצירות

Linaclotide נמצא יעיל לטיפול בעצירות

שני ניסויי Phase III הראו כי מדובר בתרופה יעילה ובטוחה לטיפול בעצירות. הטיפול הביא לשיפור באיכות חייהם של המטופלים

05.09.2011, 13:35
nejm_logo

עצירות כרונית היא בעיה רפואית שכיחה (12%–19% מהאוכלוסייה בארה"ב סובלת ממנה), אשר פוגעת באיכות החיים. קיימים מעט טיפולים שנמצאו יעילים לאחר ביצוע מחקר מבוקר, ורבים מהסובלים מעצירות חשים חוסר שביעות רצון מאפשרויות הטיפול.

Linaclotide הינו פפטיד סינטטי קצר (14 חומצות אמינו), אשר נקשר ל-guanylate cyclase C receptor ומפעיל אותו. הפעלת הרצפטור גורמת לייצור cGMP, אשר גורם להפעלה של תעלת הכלוריד CFTR, ועל-ידי כך גורם להפרשת כלוריד וביקרבונט לחלל המעי, מעלה את נפח תכולת המעי ומאיץ את זמן המעבר במעי.

שני ניסויים בחנו את יעילותו של Linaclotide בטיפול בעצירות כרונית. הניסויים כללו 1,272 משתתפים הסובלים מבעצירות כרונית, מ-204 מרכזים רפואיים בארה"ב ו-8 מרכזים בקנדה. המטופלים חולקו אקראית לשלוש קבוצות שוות וטופלו ב-Linaclotide בשני מינונים שונים (145ug או 290ug) או בפלסבו במשך 12 שבועות. ה-primary end point הוגדר כתדירות יציאות ( CSBM -complete spontaneous bowel movements) של יותר מ-3 בשבוע, ועלייה של פעם אחת או יותר לעומת התדירות הבסיסית בלפחות 9 מתוך 12 שבועות הטיפול.

הניסוי הראשון דיווח כי ה-primary end point הושג אצל 21.2% מהמטופלים שטופלו במינון נמוך של Linaclotide, ו-19.4% מהמטופלים במינון גבוה, לעומת 3.3% מהמטופלים בפלסבו. הניסוי השני דיווח על השגת ה-primary end point ב-16% מהמטופלים במינון נמוך, 21.3% מהמטופלים במינון גבוה, ו-6.0% מהמטופלים בפלסבו.

גם מבחינת secondary end points (שיפור סימפטומטי, מספר יציאות שבועי ומידת המאמץ הדרושה) נמצא Linaclotide יעיל יותר מפלסבו באופן משמעותי.

כ-40% מהמטופלים ב-Linaclotide דיווחו על שיפור של נקודה אחת לפחות ב-health related QOL כתוצאה מהטיפול (לעומת כ-20% מהמטופלים בפלסבו).

תופעת הלוואי השכיחה ביותר הייתה, כצפוי, שלשול. כ-7% מהמטופלים ב-Linaclotide הפסיקו את הטיפול כתוצאה מהופעת שלשול (לעומת כ-4% מהמטופלים בפלסבו). תופעות לוואי נוספות היו כאבי בטן, תפיחות בטנית וכדומה. שיעור תופעות הלוואי החמורות היה 1.4% בקבוצת המינון הנמוך, 2.6% בקבוצת המינון הגבוה ו-2.1% בקבוצה שטופלה בפלסבו.

לסיכום, נראה כי מדובר בתרופה יעילה ובטוחה לטיפול בעצירות כרונית. עם זאת דרוש מחקר נוסף להערכת בטיחות הטיפול לטווח ארוך.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Lembo et al. Two Randomized Trials of Linaclotide for Chronic Constipation, NEJM 2011 Aug 11;365(6):527-36.

נושאים קשורים:  עצירות,  Linaclotide,  מחקרים
תגובות