אינטרפרון

וסקולופתיה דלקתית-עצמונית של הגיל המוקדם הקשורה בשפעול הגן STING

באמצעות בדיקות גנטיות של 6 ילדים שלקו במחלה וסקולופתית בעלת מאפיינים דומים, צוות חוקרים הגדיר וסקולופתיה הקשורה במוטציה דה נובו של רכישת תפקוד

27.07.2014, 09:19

צוות חוקרים ביצע בדיקות גנטיות בקרב 6 חולים עם מחלה וסקולופתית שהחלה בילדות המוקדמת, שהתייצגו באופן דומה: מחלה דלקתית סיסטמית עם לזיות באצבעות הידיים, באצבעות הרגליים, באף, בלחיים ובאוזניים, שהתקדמו עד כדי נקרוזיס וללא תגובה לטיפול. לשלושה היתה גם מחלה ריאתית אינטרסטיציאלית קשה.

החוקרים איתרו אצל חולים אלו מוטציה דה נובו בגן TMEM173, המקודד לחלבון STING ((Stimulating of Interferon Genes, וכינו את התסמונת הדלקתית-עצמונית שהם מתארים SAVI: STING Associated Vasculopathy with onset in Infancy.

החוקרים הגדירו שלוש מוטציות שונות בגן זה, כולן מסוג רכישת תפקוד (Gain of function). לדברי החוקרים, השפעול המתמיד של הגן מביא לשפעול מתמיד של מסלול STING-אינטרפרון.

שפעול מסלול STING יכול לפגום בתפקוד תאי האנדותל ומקרה זה מעורר תהליך דלקתי ווזו-חסימתי הממוקם לכלי הדם. למעשה, התהליך הגנגרנוטי שהתפתח אצל חולים אלו דומה לתהליך שמתרחש במצבים וסקולופתיים אחרים, מה שמעלה את השאלה האם גם במצבים אלו יש תפקיד לגן המקודד ל-STING.

מספר מחקרים הציעו כי STING מתפקד כשומר סף, באמצעות ייעול התגובה לסיגנלים המעוררים על ידי אינטרפרון. ייתכן, שחסימת STING תהווה יעד טיפולי טוב למצבים נוספים פרט ל-SAVI.

אפשרויות הטיפול ב-SAVI כיום הן מוגבלות, אולם לפי מחקר זה, חסימה של מסלול האותות של אינטרפרון באמצעות מעכב JAK עשויה להיות אפשרות טיפולית יעילה. לאחרונה אושר ביצועו של מחקר קליני שיבחן את המקום שיש למעכב JAK כטיפול ל-SAVI.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Liu Y, Jesus AA, Marrero B, et al. Activated STING in a Vascular and Pulmonary Syndrome. N Engl J Med. Published Online, 16th July 2014. DOI: 10.1056/NEJMoa1312625

נושאים קשורים:  אינטרפרון,  אוטואימוני,  וסקולופתיה,  STING,  SAVI,  אוטודלקתי,  מחקרים
תגובות