חדשות

לראשונה: היל"ם הוציאה נייר עמדה לטיפול בטסטוסטרון בגברים

נייר העמדה נכתב על ידי ועדה של מומחים מטעם החברה הישראלית להפרעות בתפקוד המיני (היל"ם). הנייר מופץ בימים אילו בקרב רופאי המשפחה ומטפלים בתחום

07.09.2014, 16:40
מולקולה של טסטוסטרון (הדמיה)
מולקולה של טסטוסטרון (הדמיה)

אחד המאפיינים הבולטים של ההזדקנות הגברית היא ירידה ברמת הטסטוסטרון, הורמון המין הגברי, שאחראי בין השאר על תהליכי הבנייה וההתחדשות של הגוף. ירידה כזו עלולה לפגוע בדחף המיני, ברמות האנרגיה ובמוטיבציה. היא עשויה להיות קשורה גם לשורה של מצבים אחרים, בהם השמנה, סוכרת, ירידה בזקפה, ירידה במסת השרירים ובכוחם, ירידה בצפיפות העצם ונטייה לשברים בעצמות, ירידה במצב הרוח ודיכאון, עייפות וחוסר אנרגיה, עצבנות ונטייה למצבי רוח, ירידה בכמות הזרע, ירידה באיכות האורגזמה, שינויים בתפקוד המוח בהם קשיי ריכוז וירידה בזיכרון, גלי חום, השמנה, איבוד שיער הגוף ועוד.

מולקולה של טסטוסטרון. הדמיה

מולקולה של טסטוסטרון. הדמיה

בדומה לגיל המעבר הנשי, אשר מטופל על ידי מתן הורמונים שנועדו להחליף את ההורמונים שכמותם בגוף פחתה עם הגיל, מטופל גם תהליך ההתבגרות הגברי באמצעות טסטוסטרון, הניתן באמצעות ג'ל או זריקות.
באפריל השנה ראה אור נייר עמדה ראשון מסוגו לרופאים, שנכתב על ידי מומחים לנושא, חברי החברה הישראלית להפרעות בתפקוד המיני ובריאות הגבר בהר"י. נייר העמדה מופץ בימים אילו בקרב רופאי משפחה ורופאים אחרים הנתקלים בבעיות גיל המעבר בקרב מטופליהם הגברים, ולינק אליו ניתן למצוא בנוסף לאתר דוקטורס אונלי גם באתר היל"ם.
חברי הועדה שנטלו חלק בכתיבת הנייר הינם: ד"ר אריק שכטר (יו"ר הועדה), ד"ר אורי גור, פרופ' אילן גרינולד, פרופ' אלכס גרינשטיין, ד"ר רענן טל וד"ר משה שלו.

בדברי הפתיחה בנייר מדגישים בהיל"ם כי בקרב גברים הסובלים מחסר בטסטוסטרון יש שכיחות גבוהה של תסמינים הקשורים לפגיעה בתפקוד המיני, ולכן היל"ם היא שנרתמה לכתיבת נייר העמדה. עם זאת, תסמיני חסר טסטוסטרון אינם תקפים בתחום הבריאות המינית בלבד, ואפשר ליישם עקרונות מנחים אלה גם בטיפול בגברים עם חסר בטסטוסטרון הסובלים מתסמינים שאינם קשורים בתפקוד המיני.

הנייר כולל בין השאר מידע אודות אופן הערכת מטופל הנחשד בחסר בטסטוסטרון, דגשים לבדיקה ופענוח תוצאות מעבדה, ביצוע הערכה נוספת, מידע אודות אופן הטיפול המומלץ, ומידע אודות התוויות נגד לטיפול בטסטוסטרון.

בישראל כיום שלושה תכשירים אפשריים לטיפול בבעיה: נבידו – הזרקה תוך שרירית לשריר הגלאוטוס, בתדירות של אחת לשלושה חודשים, טסטומקס, ג'ל למריחה יומיומית, וטסטוירון, הזרקה תוך שרירית בתדירות של אחת לשלושה שבועות. הועדה ממליצה על טיפול בניבידו או טיפול בטסטומקס כטיפול המועדף.

לנייר העמדה לטיפול בחוסר בטסטוסטרון לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  טסטוסטרון,  היל"ם
תגובות
רופא משפחה
08.09.2014, 21:26

שמח על הקווים המנחים, כמובן שגברים עם הפרעה בתפקוד מיני יכולים להרוויח מהם.
עם זאת קצת קשה להאמין שבשנת 2014, טיפול שמעולם לא נבדקה בטיחותו (לדוגמה, הקרדיווסקולרית), ומעולם לא הוכחה יעילותו לתסמינים שאינם בעיה בתפקוד מיני, מומלץ על ידי רשימה כזו של רופאים רציניים וטובים.
רק לסבר את האוזן הנה רשימה של מצבים שהכותבים ממליצים לבדוק בהם רמת טסטוסטרון (ולטפל אם נמוך):
ירידה באנרגיה, במוטיבציה, ביוזמה ובביטחון העצמי
 תחושת עצבות או דכדוך, מצב רוח דיכאוני, דיסטימיה
 בעיות בזיכרון או בריכוז
 הפרעות בשינה, קושי בשינה או ישנוניות יתר
 אנמיה קלה )נורמוכרומית, נורמוציטית בטווח ערכי הנורמה בנשים(
 עלייה באחוז השומן בגוף, עלייה ב-BMI
 ירידה ביכולת הגופנית או בביצועים בעבודה
..
או , במלים אחרות, כל גבר מעל גיל 50... תארו לעצמכם כמה נזקים פוטנציאליים, כמה תיוג כ"חולים" וכמה רווחים לחברת התרופות יגרמו אם אכן נבדוק כל גבר שיש לו עלייה ב BMI או ירידה ביכולת הגופנית, או הפרעות בשינה...חיפשתי לשווא בקווים המנחים הצהרה לגבי ניגודי אינטרסים אפשריים, אך כלל אין סעיף כזה בקווים המנחים.

02.07.2015, 06:11

מנוגד להמלצות ה-FDA שיצאו לאחרונה. הסיבה: בטיחות הטיפול.