חדשות

יו"ר איגוד הכירורגים לאדלשטיין: "הימנע מחקיקה מהירה לקיצור התורנויות"

פרופ' יורם קלוגר מציע שורת פתרונות למשבר וממליץ שלא לקצר את משמרות המתמחים מתחת ל-26 שעות: "מודל כזה יפגע באיכות ההתמחות" | ארגון מרשם: "האיגוד והנהגת הר"י מנותקים מצורכי הציבור והמתמחים"

הפגנה נוספת של המתמחים הבוקר, בבית חולים העמק. צילום: ארגון מרשם

פרופ' יורם קלוגר, יו"ר איגוד הכירורגים בישראל, נשיא האיגוד הבינלאומי לכירורגיה דחופה, פנה הבוקר (ה') לשר הבריאות יולי אדלשטיין ותבע ממנו להימנע מחקיקה מהירה בנושא קיצור משך התורנויות של המתמחים במקצועות הרפואה.

בפנייה ציין פרופ' קלוגר כי "בחודשים האחרונים מתחולל מסע תקשורתי רב ערוצי, מתוכנן ומתוזמן היטב, כנגד משך תורנות המתמחים במקצועות הרפואה בבתי החולים. מעל כל במה ובכל מדיה אפשרית נשמעת דעתם של המתמחים, חברי ארגון מרשם, בלא שדעה אחרת או שונה מלווה את הדיון".

פרופ' יורם קלוגר, יו"ר איגוד הכירורגים בישראל. "לא נשמעת דעתם של מנהלי המחלקות ומנהלי בתי החולים"

לדבריו, "לא נשמעת דעתם של מנהלי המחלקות, מנהלי בתי החולים או מתמחים שדעתם לא נוחה עם המהלך שמובילים נציגי מרשם". עוד כתב פרופ' קלוגר כי הר"י ואיגוד הכירורגים ערכו סקר מתמחים "המראה למשל כי מספר המשימות בתורנות ולא משכה הם אבן הנגף המקוממת".

אלא שבארגון מרשם מצביעים על מסקנות אותו סקר ובתגובה נמסר מהארגון: "האיגוד והנהגת הר"י מנותקים מהצרכים של הציבור והמתמחים. גם למתמחים וגם לציבור כבר ברור שתורנויות 26 פוגעות בהם. אפילו בסקר של איגוד הכירורגים עצמו, רוב המתמחים תמכו בקיצור תורנויות". במרשם מציגים את מסקנות הסקר שעליו מצביע קלוגר ונערך בינואר 2020, לפיהן: 80% מהמתמחים לכירורגיה כללית אינם מרוצים ממתכונת התורנות הנוכחית ו-65% מהם מעוניינים בקיצור משך התורנויות.

מסקנות הסקר שנערך ביוזמת חוג המתמחים לכירורגיה כללית במסגרת איגוד הכירורגים בישראל

פרופ' קולוגר מציין בפנייתו לאדלשטיין כי "לצערי, מספר מנהלי בתי חולים התפתו ליזום פיילוטים מקומיים בעצמם ובלא ששקלו את השפעתם על המתמחים במקומות אחרים ועל ההתמחות בכלל. אירוע דומה של יוזמה אישית לא מבוקרת, היה לפני מספר שנים בנושא בחירת מנתח בבתי החולים הציבוריים".

פרופ' קלוגר מבקש בפנייתו לשתף את השר "בנושאים שראוי לשקול לדעתי ובוודאי לשקלל לפני יציאה למהלך חקיקה מהיר של משך תורנויות המתמחים". עוד ציין ש"שמועות בדבר מהלך כזה נפוצו וגורמות התמרמרות קשה בקרב ציבור גדול מאוד, זה שקולו בשיח הציבורי לא נשמע".

קלוגר: "איכות ההתמחות הוא נושא שעליו אמונה הר"י באופן בלעדי"

עוד הדגיש קלוגר במכתבו לשר הבריאות כי "חברי 'מרשם', הגם שמנסים להיבדל מההסתדרות הרפואית בישראל, אינם אויב. הר"י, על כל מוסדותיה וכפיפיה, נמצאת באותו צד של המתרס עם המתמחים. רווחת המתמחה מצד אחד ובטיחות המטופל מצד שני, שני נושאים ש'מרשם' טוענים לכתר בעיסוק בהם, הם נר לרגליה של הר"י מאז הקמתה. הרבה לפני שהוקמה התאגדות מרשם. עם זאת, איכות ההתמחות הוא נושא שעליו אמונה המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית באופן בלעדי וכך חייב להישמר".

עוד טוען פרופ' קלוגר כי "במסע התקשורתי לקיצור משך התורנות, נושא ההשפעה של המהלך על איכות ההתמחות לא עלה כלל. נעשה בו שימוש לא ראוי בהטעיה כאילו 'התמותה עולה', 'התמותה עולה כי המומחה לא נמצא', 'משך התורנות קשור לתמותה ותחלואה' - בלא שלהכרזות הללו יש ביסוס בספרות המקצועית. הדעות, המאמרים והדיונים סביב פגיעה בהתמחות ותוצרתה - המומחה הצעיר - מוסתרים מעיני הציבור".

פרופ' קולוגר ציין שאף לא מודל אחד המוצע היום בעולם להעסקת רופאים, בתורנות, יש הוכחות מבוססות מדעית כי מיטיב עם חולים או כמיטיב עם המתמחים: "בדיון סביב אופן העסקת המתמחים במקצועות הרפואה על כולם לזכור שרווחת המתמחה חשובה, אך איכות ההתמחות חשובה לא פחות.

"הדיון במשך התורנות", כתב לשר, "הוא סימפטום לבאות. יש להיערך לשיח שבסיסו פער הדורות, על כל ביטוייו. הוא מחייב אותנו, הנציגים בהר"י, מנהלי המחלקות ויושבי ראש האיגודים לקבוע גבולות לשיח, להקיא ממנו מעורבות של גורמים מסיתים ולדחות כל ניסיון לפגיעה בהתמחות".

"קיצור התורנות מביא לפגיעה חמורה בהתמחות עצמה"

לדבריו, "מהעולם למדנו כי קיצור התורנות מביא לפגיעה חמורה בהתמחות עצמה. הספרות מלמדת כי מתמחים בוגרי התמחויות שעליהן נכפתה רגולציות בשעות העבודה והתורנות, אינם מיומנים דיים לעצמאות בתחום התמחותם. בארה"ב למשל, מנהלי המחלקות אינם מקבלים היום לשורותיהם בוגרי התמחות אלא אם השלימו התמחות על – כלומר בסך הכל שבע שנות הכשרה. הסיבה לכך נעוצה בחוסר המיומנות של בוגרי ההתמחות בארה"ב שהיא בת חמש שנים ושמקורו בקיצור שעות העבודה וברגולציה מחמירה שהביאו לקיצור בזמן המוקדש ללימוד תוך כדי ההתמחות.

מחאת המתמחים הבוקר בבית חולים העמק. צילום: ארגון מרשם

"בישראל, במקצועות הכירורגיים למשל, ההתמחות נמשכת 72 חודשים. קיצור משך התורנות ל-16 שעות יביא לקיצור זמן חשיפת המתמחה לזירות הקליניות ב-14 חודשים. המחיר של קיצור כזה יהיה פגיעה בציבור בשל הצפת מערכת הבריאות במומחים שאינם מוכשרים דיים או חסרי מיומנויות", מתריע פרופ' קלוגר.

עוד כתב פרופ' קלוגר כי בהילקח בחשבון הזמנים המוקצים להתמחות בארץ ובהינתן העובדה שנצמצם את התורנות, אזי ישהה המתמחה בכירורגיה במחלקת האם שלו 26 חודשים בלבד. זהו זמן קצר מדי מכדי להכשיר מתמחה למשימותיו כמומחה.

"במתכונת העבודה הנוכחית ובמספר המתמחים במחלקות ובמצב של תת תקינה, יציאה לתבנית תורנות מקוצרת תהפוך את המתמחים לבעלי מנטליות של עובדי משמרות", כותב קלוגר וטען כי "מנטליות זו מפחיתה מערכן של היסודות עליהן מושתתת רפואה נכונה: אחריות לחולה, המשכיות הטיפול ובטיחות המטופל". לדבריו, מנהלי המחלקות ומנהלי תכניות ההתמחות לא ייתנו למתכונת שכזאת להתהוות – "עלינו לבדוק בקפידה מודלים הבאים להיטיב עם המתמחים, אך בלא לתת יד לפגיעה בהתמחות".

"יש לקבוע שמתמחה לא יבצע יותר מ-6 תורנויות בחודש"

פרופ' קלוגר מפרט כיצד ניתן יהיה להוביל מהלך שקול אך מזורז שייטיב עם המתמחים. בין ההצעות: להקים בית ספר לעוזרי רופא וצירופם של עוזרי רופא למחלקות ולמלר"ד כדי להפחית מעומס המטלות על המתמחים במהלך התורנות; קיצור הסטאז' או ביטולו או קיצור משך ההתמחות על ידי ביטול תקופת מדעי היסוד; יצירת מסלולים בהתמחות לבחירה הכוללים מחקר או השתלמות על שניהם; חיזוק הלימוד המקוון כחובה בהתמחות כך שיהיה זמין למתמחה 24/7; לימוד בסימולטורים כחלק מתוכנית ההתמחות, שינוי מבנה הרוטציות במחלקות הקליניות וביטול חלקן כדי להשיב את המתמחה למחלקת האם לתקופה ארוכה יותר.

עוד הוא מציע להוציא את בחינות ההסמכה אל מחוץ למניין חודשי ההתמחות וזאת כדי להשיב להתמחות את החודשים המנוצלים היום ללימוד לבחינות  - כפי שנעשה בכל מדינות העולם.

לדבריו, יש לפתח נוסחה לתקינת כוח-אדם של רופאים במחלקות כך שהמחלקות תתפקדנה כראוי ולדאוג לבקרה על מספר המתמחים כדי שלא להציף את השוק ולגרום לאבטלה סמויה. עוזרי רופא בתקינה קבועה במחלקה ישפרו, לדבריו, את ניהול התקינה.

עוד הוא מציין את כי יש לקחת אחריות על הכשרת הרופאים לקראת הקמתם של בתי חולים נוספים במדינת ישראל בחומש הקרוב, להקים מסגרות התמחות אזוריות ולעודד את המתמחים להתמחות בפריפריה במסגרת זו. קלוגר מציע ליצור בנוסף מנגנוני מעקב אחרי רכישת ידע של המתמחים וזאת באמצעות נקודות התעדכנות וכן לבחון את שיטות ההשתכרות הגלובליות של המתמחים כדי לנתק את ההתמחות מ"הסכמי השכר".

כמו כן, לדבריו, יש לקבוע תחילת מועדי התמחות אחידים לכל ההתמחויות ובכל הארץ ולקבוע בחוק כי מתמחה לא יוכל לבצע יותר משש תורנויות בחודש - ומכאן לגזור תקינה מחלקתית. כן מציע פרופ' קלוגר עידוד התמחות ברפואה דחופה במטרה לצמצם את מספר התורנים במחלקות הקליניות

"לכל אלה נדרשים הליכי רגולציה, מסלול ירוק וצוות ייעודי לדיונים מרוכזים ויישום מהיר. יישומם, ולו מקצת מהרעיונות הללו, ייתר את הדיון בקיצור משך התורנות של המתמחים, אולם ייטיב עימם בלא פגיעה בהתמחות ובתוכנה", מסכם קלוגר.

המחאה נמשכת: המתמחים יפגינו מול ביתו של שר הבריאות

בתוך כך נמשכת מחאת המתמחים. היום (ה', 13:00), במהלך יום העבודה, יצאו מתמחים וסטאז'רים מכלל המחלקות בבית החולים העמק בעפולה למחות נגד תורנויות של 26 שעות. המפגינים מחו גם על הפיילוטים שצפויים להתחיל בשיתוף ההסתדרות הרפואית בבתי החולים של ה"כללית" וב"שיבא", שלטענתם לא צפויים להביא בשורה אמיתית למתמחים.

בשבוע הבא (ג') מתכוונים המתמחים למחות מול ביתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין במחאה שתימשך 26 שעות.

נושאים קשורים:  פרופ' יורם קלוגר,  ארגון מרשם,  מחאת המתמחים,  קיצור תורנויות,  הר"י,  חדשות,  איגוד הכירורגים
תגובות
אנונימי/ת
21.05.2020, 15:01

הוא צודק. צריך להאריך גם ל40 שעות. עם משמעת מים.

אנונימי/ת
24.05.2020, 14:30

מהתגובה שלך ניכר כי רמת ההיכרות שלך את הנושא מסתכמת בקריאת כתבה שטחית אחת שפורסמה שבוע שעבר... חבל

22.05.2020, 10:17

פרופ' קלוגר צודק לחלוטין!
"קיצור" ההתמחות בשל תורנויות קצרות יותר וימי חופשה שלאחר תורנות פוגע משמעותית באיכות ההתמחות, בחשיפה למקרים והתנסות קלינית.
צריך לזכור שההתמחות הינה תקופה מוגבלת בזמן ובסופה המתמחה הופך למומחה לשארית שנות פעילותו. (ניתן להשוות זאת לתקופת "טירונות" שלאחריה יש שירות צבאי ארוך).
ולכל המגיבים בהמשך-אין סיבה להסתתר מאחורי ה- "אנונימי".....

22.05.2020, 11:07

יש נושאים שהם מעבר לשאלה הצרה אם קיצור יפגע או לא בהתמחות.
לדוגמא, האם יש מוסד רפואי שיצליח להתגונן מול תביעת רשלנות כאשר עוד לפני הדיון במקרה עצמו, נקודת המוצא תהיה: "ד"ר X החל לטפל במרשי בשעה ה-24 לעבודתו בבית החולים..."?

אנונימי/ת
24.05.2020, 14:32

כן, כפי שהתגוננו עד עכשיו

אנונימי/ת
22.05.2020, 11:11

פרופ קלוגר כם גל הכבוד לך
אבל 8 שעות מהתורנות זה מקצר את ההתמחות מקסימים 6 חודשים , מאיפה המצאתה את המספר 14 חודש😡😡

אנונימי/ת
22.05.2020, 11:25

רוב המיומנות הכירורגית נרכשת בחדרי ניתוח בשעות הבוקר עת יש זמן וסבלנות למומחה להדריך את המתמחה. מי שעושה 16 שעות תורנות מעבר לשעה ארבע אחה"צ לא יילמד דבר, בטח אם יש ניתוחים מורכבים בבוקר, כלומר בתנאים אלו לא ירכוש מיומנות כירורגית. עדיף שהמתמחים הרשומים לניתוחים, יבואו בבוקר לאחר שינה טובה. את התורנות של 8 השעות הראשונות יבצע מתמחה מהמחלקה ואת 8 השעות האחרונות עד הבוקר יבצע תורן חוץ, שייעזר בכונן בעת הצורך.
את לימודי היסוד, המיותרים מבחינת הכשרתם המעשית של המתמחים, יש לבטל לאלתר ובמקומם לקבוע סבב בשתי מחלקות אחרות. מי שרוצה להתעמק במחקר, שיעשה זאת על חשבון זמנו הפנוי.

אנונימי/ת
22.05.2020, 11:43

המגיב אינו רופא. ״מי שעושה 16 שעות תורנות מעבר לשעה ארבע אחה"צ לא יילמד דבר״ לא נראה שעברת התמחות.

אנונימי/ת
24.05.2020, 14:34

ייתכן והינו מתמחה שלא למד דבר... כפי שלצערינו המערכת היום מאפשרת...
שאלה אחרת, ומהיכן תמצא כמות מספקת של תורני חוץ איכותיים?

אנונימי/ת
22.05.2020, 12:18

אם המומחים היו עובדים קצת יותר שעות כל איכות הרפואה היתה נראית אחרת. הם לא רוצים שיקצרו את שעות המתמחים כי זה צריך לבוא על חשבון מישהו

אנונימי/ת
23.05.2020, 14:26

ביזבז שכמוך - רואים שאתה מתמחה צעיר ללא שום מושג. ה"מומחים" שמהך אתה דורש לעבוד יותר היו פעם מתמחים שעשו לא 26 שעות תורנות, אלא עשו תורנות מליאה ונשארו למחרת לעבוד יום עבודה שלם (32 שעות ויותר סחי -לא 26) ללא שקיבלו שום יום מנוחה לאחר תורנות. יש לי חדשות בשבילך, אותם מומחים שהם בעלי מצפון ומוסר עבודה לא פחות משלך - מוכנים לעבוד גם בערב - אם ישלמו להם בהתאם.

אנונימי/ת
24.05.2020, 14:38

המישהו הזה הוא את/ה עוד מספר שנים לא רב... אם חשקך נפשך לעבוד במשמרות (ועוד לא מתגמלות) עד סוף חייך המקצועיים- שיבושם לך ולשותפיך... אתם יורים לא רק ברגלם של המומחים כעת אלא גם במומחים לעתיד- בכם

אנונימי/ת
22.05.2020, 12:30

יורם קלוגר היקר-שכחת איזה זומבי היית בתורנויות ואחריהן!
לאו מוחלט לביטול מגעי היסוד או קיצור הסטאז וכן לשיפור-הגדלת תקנים מיטות מחלקות בתי חולים עם תנאים פיזיים אנושיים שחולים לא ישוכנו בחדרי רופאים למשל
עוזרי רופא-עם קריטריונים הגיוניים לקבלה והכשרה

פרופ קלוגר הינו כירורג מהטובים בארץ שתמיד הקדיש את זמנו לחינוך דורות של מתמחים וסטודנטים. ידוע לכול בכנותו ויושרו. כל שכתב אמת ונכון. אני חושב שיש לקחת דבריו ולהתייחס אליהם בכובד ראש.

אנונימי/ת
22.05.2020, 16:01

למעשה לא הוכח שקיצור התורנויות הוריד טעויות או תמותה. צריך רפורמה אבל לא צריך פופוליזם...
DOI: 10.1097/ACM.0000000000000937

כמנהל מחלקה נוירוכירורגיה ברמבם דעתי שהגישה של איגוד הכירורגים אנכרוניסטית ומצופה במדדים להתקדמות כירורגית חסרי משמעות ותוקף. אין שום משמעות לאיסוף נתונים אם המתמחה בשנה שלישית או רביעית תופר לבד או לא -כי זה לא משנה דבר לקביעת כשירותו למומחה. אם הוא לא מוכשר או לא מתאים רצוי כי יעזוב את ההתמחות בתקופת בנסיון או שלא לקבלו עם סיום ההתמחות כרופא בכיר עצמאי.
עדיף לא להפחיד ולזרוע בהלה ולהבין שהעולם התקדם ואי אפשר לדרוש מאנשים בשנות השלושים לחייהם להמשיך לעבוד בתנאים האילו, העידן הזה של ניצול עובדים במערכת הבריאות צריך להסתיים ויפה שעה אחת קודם. איכות ההתמחות לא תיפגע כי גם ככה אף אחד לא מתחיל מיד בסיומה לבצע ניתוחים מורכבים במיוחד בעידן הנוכחי של רפואה ממוקצעת.
עדיף להפסיק להתיחס למתמחים כאל עבדים ולראות בהם אנשים בעלי משפחה וחיים שמגיעים לרכוש מקצוע... עדיף שהאיגודים יעמלו על בנית תוכניות להשתלמות עמיתים ומנהלי המחלקות הכירוגיות ימשיכו בהכשרה הדרגתית וצמודה של הבוגרים בשנים הראשונות לחייהם המקצועיים כמומחים.
על משרד הבריאות לדאוג לתוספת תקנים ולא כולם תקני רופאים, תוספת של אחיות מתאמות וישקוד על בנית מסלול לימודים מסודר לתואר של עוזרי רופא וזאת כדי לאפשר למחלקות להמשיך ולבצע עבודתם.
אני לא רואה שום בעיה להכשיר מומחים גם במשמרת של 12 שעות בארגון מחדש של תוכנית התמחות כמו ביטול של רוטציות לא חשובות, וביטול של מדעי היסוד המיותרים (לאפשר אופציות בחירה). כל שכן אני מזועזע מהמחשבה להוציא את תקופת הלימודים לבחינות מפרק ההתמחות מבלי לדאוג לשכר למתמחים?!
אני תקווה כי השר החדש לא יבהל ויפעל לתוספת התקנים הדרושים ולחקיקה בהקדם.

אנונימי/ת
22.05.2020, 20:39

גם הרמטכ"ל היה פעם טירון ועבר קורס מכ"ים. כל המומחים של היום עשו תורנויות. למדו והשתפשפו. הדור שלי המשיך לעבוד יום עבודה מלא לאחר התורנות. לא בכינו ולא יללנו. זהו מקצוע הרפואה. מי שלא מתאים לו שלא יתמחה או שלא ילמד רפואה וחייו יהיו קלים יותר. מספיק עם הבכיות והקיטורים. לחילופון אפשר לקצר תורנויות ולהאריך את שנות ההתמחות. כיום מסיימים התמחות אך המתמחים אינם עצמאיים כי הם חלק ניכר מזמן ההתמחות אינם במחלקה כי הם הולכים הביתה לאחר התורנות.

אנונימי/ת
24.05.2020, 14:42

צודק פרופסור קלוגר.
אסור להחפז ולקבוע עובדות לפני התייעצות מסודרת עם הנוגעים לדבר.
לא כל המתמחים חושבים כך, וכל מתמחה יודע שמדובר במספר שנים מוגבל שבהן רוכשים את הנסיון והפרקטיקה.לצעד כזה תהיה השלכה גם על איכות ההתמחות וגם על אורכה.מספר מתמחים עושים רעש וזה לא צריך להבהיל את כולם.מרשם עדין לא מיצג את כל הרופאים ולא קובע את סדרי ההתמחות.
אינני מצליח להבין איך ניתן לעשות התמחות מלאה,שבה צריך ללמוד ימים כלילות,להיות עסוק בפעילות פוליטית(להשתתף בכל הישיבות הכנסים הפגישות של מרשם) ולהחזיק קליניקה של רפואה אסטטית..כך בטוח צריך לקצר ולא רק את התורנויות גם את ימי העבודה.

אנונימי/ת
25.05.2020, 07:13

האם לאילו שיושבים במרש"ם יש תכנית מסודרת איך למלא את החסר במתמחים לאחר שינוי מתכונת התורנויות?

אנונימי/ת
25.05.2020, 08:04

זה לא מתפקידם. זה מתפקידו של משרד הבריאות. בדיוק כמו שהסתדרות המורים (או כל ארגון יציג אחר) מחליט לשבות כדי לשפר את שכרו, הם לא צריכים לציין מה המקור התקציבי.

אנונימי/ת
04.06.2020, 13:10

נתחיל בזה שהאחיות ייקחו דמים ויכניסו וונפלונים, זה כבר יוריד חלק משמעותי מהעומס על המתחמה. רק במדינה הזויה כמו ישראל הרופא עובד אצל האחות, לוקח דמים, וונפלונים,מזכירה ומתעסק בשטויות מנהלתיות. ככה אי אפשר להישאר שפוי אחרי תורנות.