דעות

במגיפה הבאה מתנהלים כחול-לבן

כדי שלא נצפה בסצינות מבישות כמו חסר באלכוג'ל או בציוד טריוויאלי אחר כמו מסיכות ומטושים - מדינת ההייטק והסטארט-אפ צריכה ויכולה לדרוש מעצמה הרבה יותר בניהול תרחישי קיצון

מי שלא השקיע בתשתיות קורונה יקבל יחסית יותר רופאים בפחות כסף. צילום אילוסטרציה

"השטחת עקומות הקורונה" ומה שנראה כנסיגה של גל המגיפה הראשון, לצד האיום בגל נוסף מדגישים את הצורך בחשיבה בסיסית רחבה וזריזה על אירועים רחבי היקף של מגיפות זיהומיות, פגעי טבע ומצבי קיצון אחרים.

האמירות השגורות כעת במחוזותינו הן שאף מדינה בעולם לא היתה יכולה להיערך להתפשטות נגיף הקורונה. אומרים גם כי תוספת של מיטות אשפוז, תגבור הצוותים הרפואיים ופתיחת מחלקות נוספות לא היו משנים באופן דרמטי את תמונת המצב של ישראל. מזכירים לנו כי גם מערכות בריאות חזקות כמו בקוריאה הדרומית, ביפן, בגרמניה ובאוסטריה לא היו מוכנות להתמודדות עם עשרות אלפי חולים בעת ובעונה אחת.

באיטליה צוותי הרפואה נאלצו להחליט את מי להנשים בגלל מצוקה במכונות הנשמה וביכולות טיפול נמרץ, בצרפת דווח על מחסור קשה בציוד מגן לצוותים הרפואיים, בספרד הגישו תביעות נגד הממשלה בשל מחסור בכפפות ומסיכות ובארצות הברית הממשל הפדרלי הזמין בבהילות שקי גופות בגלל מספר המתים הגבוה במדינה.

חזינו בסצינות הלקוחות מספרי ג'ון לה-קארה בהן "טובי בחורינו" יצאו אל מעבר לקווי האויב מצוידים במזוודות מזומנים והרבה תושייה ותעוזה לשם השגת ציוד בסיסי שהיה חסר

עוד מרגיעים אותנו כי מגיפת הקורונה היא דוגמה לאירוע המתרחש פעם במאה שנים. היא מכה בעוצמה ומטלטלת את המערכת ואין כל יכולת להתכונן אליה בהיקף מלא וחסר פשרות.

מה בעצם קרה כאן? מצד אחד ננקטו מספר צעדים מהירים יחסית של סגר ובידוד שאין כמעט ספק שהיו יעילים בדחיית נסיקת עקומות התחלואה והתמותה ובדיעבד היו ככל הנראה המהלך המוצלח ביותר שננקט במגיפה הזו. מאידך, עד מהרה התגלו חוסרים שבלעדיהם לא ניתן היה להילחם בהתפשטות הנגיף.

חזינו בסצינות הלקוחות מספרי ג'ון לה-קארה בהן "טובי בחורינו" יצאו אל מעבר לקווי האויב מצוידים במזוודות מזומנים והרבה תושייה ותעוזה לשם השגת ציוד בסיסי שהיה חסר, רק משום שכל המדינות הזדקקו לו בעת ובעונה אחת. לקח יותר מדי זמן להשיג ציוד אלמנטרי למיגון צוותי הרפואה ולהתגוננות הבסיסית ביותר של האזרחים.

קיים צורך להקים ולהפעיל באורח מיידי צוות מומחים רב מקצועי, רב תחומי מהתעשיה, האקדמיה והתקשורת, לצד מומחי מגזרים ומגדרים, להגדרת תרחישים של מצבי קיצון והגדרת הציוד והגישות שיידרשו כדי להתמודד עם כל אחד מהם

התובנות ממגיפת הקורונה הולכות ומצטברות. נראה שאחת המסקנות המרכזיות צבועה בצבעים כחול ולבן. רכיב אחד שלה הוא הצורך להקים ולהפעיל באורח מיידי צוות מומחים רב מקצועי, רב תחומי מהתעשיה, האקדמיה והתקשורת. זאת, לצד מומחי מגזרים ומגדרים להגדרת תרחישים של מצבי קיצון והגדרת הציוד והגישות שיידרשו כדי להתמודד עם כל אחד מהם. זאת, לצד הדרכים לתקשור מסרים ברורים וחדים לציבור הממושמע בדרך כלל.

הגדרה ברורה של תרחישים תאפשר גם להגדיר את מידת ההצטיידות הנדרשת על מנת להתמודד עם כל אחד מהם למשך זמן קצר הנדרש לשינוע כוח הייצור המקומי. תרחישים מדויקים יאפשרו לזהות מפעלים, מכונים ויכולות ייצור אחרות מקומיות כמו תעשיית התרופות, בתי החרושת ומעבדות האקדמיה שיגויסו ויידעו מראש כי בהינתן תרחיש קיצון מוגדר מסוים, עליהם להמיר פס ייצור או יכולת אחרת לשם הפקת פעילות או פריטים כאלה ואחרים. באופן שכזה לא נצפה בסצינות מבישות כמו חסר ממושך של אלכוג'ל או ציוד טריוויאלי אחר כמו מסיכות ומטושים.

מדינת ההייטק והסטארט-אפ צריכה ויכולה לדרוש מעצמה הרבה יותר בניהול תרחישי קיצון, כולל היערכות חכמה ורב מקצועית להגדרת התרחישים, הגדרת צרכים בציוד וטכנולוגיות אחרות כולל תקשור מסרים ואכיפה, היערכות מחסני חירום להתנהלות קצרה ושינוע מיידי של יכולות ייצור מקומיות באופן שיבטל חלק נכבד מהצורך להסתמך על גורמי חוץ. במגיפה הבאה עלינו להתנהל "כחול לבן".

נושאים קשורים:  דעות,  ציוד רפואי,  פרופ' חיים ביטרמן,  מגיפת הקורונה,  קורונה,  אלכוג'ל,  מטושים,  חדשות,  בידוד,  סגר
תגובות
אנונימי/ת
04.06.2020, 00:05

הבעיה איננה עם הדרג הטכני רפואי ההיי טקיסטי אקדמי - הבעיה היא פוליטית כוחנית ולא עניינית, הראש חולה, הדרג המדיני עסוק בעצמו ובכסאו, האגואיזם החולני משתק את הדרג המבצעי שמייחל לבצע את יכולותיו. הבעיה היא שרופאים ועובדי מעבדות אינם קולונלים המסוגלים להפיכה צבאית

אנונימי/ת
04.06.2020, 00:08

אמינות הבדיקות הללו מבחינה קלינית בהשוואה לבדיקות הקורונה אפסיים.

עד כמה שזה נכון!!! אין מולים!!! תודה פרופ׳ ביטרמן!
פרט קטן! יש גוף כזה שעחיו אתה כותב! מטה לביטחון לאומי!!! הבעיה היא כי ככל הנראה חייבים לחוקק חוק שיחייב הפעלה אוטומטית של גוף הזה במצבים כמו שתיארת. הדגש הוא על אוטומטי ולא משיקולים פוליטים או/ו אחרים...

04.06.2020, 06:54

אחד המורים הטובים שהיו לי, ולו רק הראייה ההגיונית של הדברים. ממשיך באותו קו.

אנונימי/ת
05.06.2020, 19:44

עדיין מצפה למשהו חיובי לטובת הכלל מהשלטון ?

אנונימי/ת
06.06.2020, 12:54

מאמר חשוב של פרופ' ביטרמן. כולי תקווה שפרופ' חזי לוי ידע להקשיב לעצותיו החכמות של חיים ידידי.