דעות

עד הקצה: הצוותים הרפואיים שחוקים עד דק אך איש אינו דואג לרווחתם

מבלי שתינקט פעולה מערכתית דחופה לטיפול בשחיקת צוותי הרפואה, הולך ומתקרב היום במערכה נגד הקורונה שבו מנהלי המערכת יביטו סביבם ויאלצו לשאול את עצמם: האם נותרו לנו חיילים לקרב?

רופאה לאחר שעות עבודה ארוכות במהלך מגיפת הקורונה. צילום: שאטרסטוק

מגיפת הקורונה נמשכת, הנזקים הבריאותיים (לאו דווקא כתוצאה מהקורונה), הכלכליים והחברתיים מצטברים לכלל משבר קשה, והאצבע המאשימה מופנית ובצדק לממשלה שכשלה במניעה ובהיערכות לגל השני.

מה שנלקח לעת עתה כמובן מאליו הוא שאף אם מספר החולים יזנק, יש במערכת הבריאות שלנו, לפחות עד עונת השפעת הבאה, די מיטות אשפוז ומכשירי הנשמה כדי להעניק את הטיפול הרפואי הטוב ביותר לחולים. אך מה שלא מובא בחשבון הוא מצב הלוחמים עצמם בקו הראשון במערכה בקורונה, מערכה המתמשכת מעבר לצפוי: הצוותים הרפואיים, הרופאות והרופאים, האחים והאחיות, מקצועות הבריאות והמינהל. את השאלה שכל מצביא שואל את עצמו בצאתו לקרב ראוי שמנהלי מערכת הבריאות ישאלו: האם הלוחמים מוכנים וכשירים לקראת הבאות?

על גבי השחיקה הגבוהה בשגרה התווספה מגיפת הקורונה, המותחת את צוותי הרפואה עד לקצה. הטיפול בחולים המהווים סיכון בהדבקה לצוות תחת תנאי מיגון כרוך בעומס פיזיולוגי ונפשי רב, והפחד מהדבקה בקרב צוותי הרפואה רב, בפרט שיש מהם שנדבקו, חלו ואף הגיעו למצב קשה

על פי סקר רחב היקף שערך משרד הבריאות בשנת 2017 ובו השתתפו עשרות אלפי עובדי מערכת הבריאות, השחיקה בעבודה של העובדים, ובראשם הרופאים, נמצאת ברמה גבוהה המוגדרת בסקלה המקצועית כ"מצב המצריך התערבות דחופה". שחיקה מוגדרת כשילוב של תשישות פיזית, קוגניטיבית ונפשית, של תחושת ניכור ותחושת כישלון.

שחיקת רופאים בעבודה נקשרה לריבוי טעויות רפואיות, לאובדן האמפטיה והחמלה, לנטישת המקצוע ועד להתאבדויות. במערכות הבריאות בעולם המתקדם הנושא מקבל בשנתיים האחרונות התייחסות ענפה, ואילו בארץ, מאז הסקר לא נעשה כמעט דבר כדי להתערב במצב הקשה.

על גבי השחיקה הגבוהה בשגרה התווספה מגיפת הקורונה, המותחת את צוותי הרפואה עד לקצה. הטיפול בחולים המהווים סיכון בהדבקה לצוות תחת תנאי מיגון כרוך בעומס פיזיולוגי ונפשי רב, והפחד מהדבקה בקרב צוותי הרפואה רב, בפרט שיש מהם שנדבקו, חלו ואף הגיעו למצב קשה. העומס גבוה במיוחד בצוותי הקו הראשון: במחלקות הקורונה הפנימיות, בחדרי המיון ובמוקדים לרפואה דחופה, ובקרב רופאי המשפחה והילדים בקופות החולים המטפלים באלפי חולים בבתיהם ובמלוניות.

מעבר לתחלואה במחלת הקורונה עצמה, אל הצוותים הרפואיים מתנפץ עתה נחשול של פונים עקב חרדה, דיכאון, בדידות, הזנחה של מחלות כרוניות ואלימות בבית - כל אלה תוצאות ההסגר הממושך והשבר הכלכלי. הקשר בין התפרצות מגפתית לחרדה מוכר, כמו גם הקשר הסיבתי בין אבטלה וקשיי פרנסה לבין דיכאון ותחלואה ותמותה מוגברים ממחלות שונות.

ההנחיות המורכבות והמשתנות חדשות לבקרים של משרד הבריאות אודות מגעים, בידוד וחולים מקורונה, והצורך של הרופאים לתווך את ההנחיות למטופלים במקום לעסוק בליבת העיסוק של הטיפול הרפואי, מוסיפות עוד שמן על מדורת השחיקה

העבודה הרפואית עוברת שינויים נוספים ומשמעותיים שגם עימם מתמודדים הרופאים בימים אלה. רבים מהביקורים ברפואת הקהילה הועברו לביקורים טלפונים מרחוק, שיתרונם במניעת הדבקה אפשרית אבל חסרונם בהיעדר המגע האישי החשוב כל כך למטופל והאחראי לתחושת הסיפוק עבור המטפל.

ההנחיות המורכבות והמשתנות חדשות לבקרים של משרד הבריאות אודות מגעים, בידוד וחולים מקורונה, והצורך של הרופאים לתווך את ההנחיות למטופלים במקום לעסוק בליבת העיסוק של הטיפול הרפואי, מוסיפות עוד שמן על מדורת השחיקה. מתוך תקשורת נרחבת עם עמיתים אני נחשף בימים אלה לתחושות של ניכור וייאוש אצל רופאים רבים, וכל זאת עוד בטרם הגענו לשיאי המגיפה והתחלואה הקולטרלית.

על משרד הבריאות וארגוני הבריאות לצאת בפעולה דחופה ומיידית למניעה וטיפול בשחיקת הקלינאים. תכנית ההתערבות צריכה לשלב בין צעדים מערכתיים הנוגעים בתהליכי העבודה וצמצום הביורוקרטיה, לבין פעולות לתמיכה בחוסן האישי של המטפלים. על הממשלה לספק בימים אלה למערכת הבריאות כל תגבור נחוץ בתקנים, בכח אדם ובציוד מיגון - בכל העולם כבר הבינו שהצלת הכלכלות תלויה בחיזוק יכולתן של מערכות הבריאות הציבוריות להתמודד עם התחלואה מקורונה.

למנהיגות תפקיד קריטי בניהול עובדים בכלל ובעת משבר בפרט. במערכת הבריאות חסר היום ניהול איכותי: רבים מהרופאים שהגיעו לתפקידי ניהול לא הוכשרו לכך ואין להם היכולות הדרושות כדי לתמוך ולהיות מנטורים לאנשים שלהם. רבים מהרופאים שהגיעו לניהול בכיר זנחו את העבודה הקלינית והתנתקו מהשטח.

צוות ה"ברומטר" שהוקם עתה כדי ל"חוש" את השטח לא יצליח להבין מה קורה באמת כיוון שהרכבו מייצג את העולם הישן: מנהלים שרובם אינם נוגעים עוד בחולים. הוא אינו כולל רופאים ואחיות שעובדים בקו הראשון של המערכה בקורונה

יש צורך בהכשרה אחרת של רופאים לניהול, כי ניהול אנשים אינו רק ניהול מקצועי וקליני - הוא מצריך יכולות אישיות נוספות. ההנהלות במערכת הבריאות צריכות לרדת לשטח, לחוש על בשרן את השחיקה וללמוד את הצרכים כדי לתת להם מענה.

צוות ה"ברומטר" שהוקם עתה כדי ל"חוש" את השטח לא יצליח להבין מה קורה באמת כיוון שהרכבו מייצג את העולם הישן: מנהלים שרובם אינם נוגעים עוד בחולים. הוא אינו כולל רופאים ואחיות שעובדים בקו הראשון של המערכה בקורונה: רפואת המשפחה והילדים, המוקדים והמחלקות לרפואה דחופה והמחלקות הפנימיות.

העולם החדש הוא של הדור הצעיר, והשיח הבלתי אמצעי התוסס בקבוצות הווטסאפ של רופאים והמדיה החברתית מבטא אנרגיה עצומה לשינוי ומשמש להם תמיכת עמיתים מדהימה. המגיפה היא מפץ עולמי משנה סדרי עולם. גם עולם הרפואה אחריה לא יהיה אותו הדבר.

לפורום לרווחת הרופא ולמניעת שחיקה בהסתדרות הרפואית, שאני חבר בו, יש תכנית  למניעה וטיפול בשחיקת הצוותים שיכולה לשמש מצע לפעולה עבור כל קופת חולים וכל בית חולים. למערכת הבריאות דרושים עתה מנהלים בעלי חזון שישכילו להבין כי הטיפול במטפלים הוא הבסיס להצלחה, יציבו את הנושא בראש סדר העדיפויות בארגונים שלהם ויתקצבו תכנית עבודה ליישום מיידי.

ניצחון במערכה מושג על ידי הצד שלוחמיו רעננים, מצוידים וחדורי מוטיבציה. מצביא המתכונן לקרב נוסף במערכה מתמשכת מכין את חייליו בין הקרבות ודואג להם למנוחה ולציוד. מה עשתה מערכת הבריאות לרווחת אנשיה בין גל הקורונה הראשון לשני? מעט מאד אם בכלל. בלא שתינקט פעולה מערכתית דחופה לטיפול בשחיקת צוותי הרפואה, הולך ומתקרב היום במערכה נגד הקורונה שבו מנהלי המערכת יביטו סביבם ויאלצו לשאול את עצמם: האם נותרו לנו חיילים לקרב?

נושאים קשורים:  ד"ר יואב יחזקאלי,  דעות,  קורונה,  שחיקה מקצועית,  מערכת הבריאות,  רפואה דחופה,  רפואת משפחה,  צוותים רפואיים
תגובות
אנונימי/ת
04.08.2020, 10:58

אל תצפו להבנה מחברי הכנסת. כשהם צריכים טיפול מסדרים להם תיכף בלי תור. מי ששבע אינו מבין את מי שרעב...

אנונימי/ת
04.08.2020, 11:04

העיקר שאדלשטיין יבחר לנשיא המדינה או אולי עמיר פרץ?

אנונימי/ת
04.08.2020, 15:22

במקום הזה לא זכור לי שהיינו.
לבקש כסף מהמטופלים לממן מאבק שלא כולם בטוחים בו, סטנדרט חדש.
אין גבול לציניות וגם לא לבושה, 50 שקלים..100 שקלים ואפילו 26 שקלים..

אנונימי/ת
09.08.2020, 09:36

חייבים להפריד בין רופאי בתי חולים לרופאים משפחה בקופה. רופאי ואחיות בתי החולים בסכנה ועומס הרבה יותר גדולים, ולכן חייבים לתת להם יותר תמיכה כספית, רגשית ומורלית. ויש מצב שחייבים לעשות סגר ושזה בלתי נמנע