COVID-19 עולמי

דרא"פ הפסיקה את מבצע החיסונים: החיסון של "אסטרהזניקה" אכזב

החיסון של "אסטרהזניקה" לא סיפק הגנה מספקת מפני הוריאנט המקומי של הנגיף - אינו מגן מפני מחלה קלה עד בינונית וגם לא מהידבקות חוזרת

חיסון לקורונה של "אסטרהזניקה". צילום אילוסטרציה: פלאש 90

רשויות הבריאות של דרום אפריקה הפסיקו את תחילת מבצע חיסוני הקורונה לאחר שהתגלה כי תרכיב החיסון של חברת אסטרהזניקה ואוניברסיטת אוקספורד לא מספק הגנה משביעת רצון מפני הוריאנט הדרום אפריקאי של הנגיף, המסומן B.1.351. הוא איננו מגן על המתחסן מפני מחלה קלה עד בינונית וגם מפני הידבקות חוזרת.

בהתבסס על תגובת חיסונית שזוהתה בדגימות של מתחסנים מקומיים, אנשי הרפואה ומדענים דרום אפריקאים הודיעו שעודם מאמינים כי תרכיב זה מגן מפני מקרים קשים של המחלה. דיווח על כך הופיע הבוקר (ב') בכלי תקשורת רבים בעולם.

עד כה אותר הוריאנט הדרום אפריקאי של הנגיף לפחות ב-32 מדינות בעולם, לרבות ישראל וגם ארה"ב בנוסף לוריאנט הבריטי, שהבוקר הודיעה ארה"ב כי הוא מתפשט במהירות גם אצלה. שניהם מידבקים בקצב מהיר יותר מהגירסה המקורית של נגיף הקורונה.

בדיווח של CNN ושל "ניו יורק טיימס" נמסר כי בעיה זאת התגלתה גם בגירסאות מוקדמות של הוריאנט הדרום אפריקאי, שגם הוא עבר שינוי נוסף: החסינות הטבעית שנדרשה מפניו לא סיפקה הגנה מפני מחלה קלה ובינונית במקרי הידבקות חוזרת בו. בניסוי מקומי להערכת יעילותו השתתפו נסיינים צעירים שמראש לא נטו למחלה קשה ולפיכך יש קושי למדענים להצביע על הבעייתיות של תרכיב החיסון למנוע אשפוז ומוות מהמחלה.

עם זאת, הניסוי בתרכיב הזה יימשך ורק בסופו תתקבל בדרום אפריקה החלטה על פתיחת מבצע חיסונים ארצי באמצעות תרכיב "אסטרהזניקה", שפותח יחד עם מדעני אוניברסיטת אוקספורד הבריטית. בניסויים שממצאיהם הוגשו לשם קבלת אישור-שימוש חירום בתרכיב הזה, יעילותו היתה נמוכה מזו של תרכיבי "פייזר" ו"מודרנה", אבל הליכי השינוע וההפצה שלו אינם דורשים אחסון במקפיאי-על וחיי המדף שלו ארוכים יותר.

בתדרוך לתקשורת נמסר בדרום אפריקה כי בניסוי בתרכיב "אסטרה-זניקה" השתתפו כ-1,500 נסיינים בשתי זרועות, כמקובל. הגיל הממוצע היה 31. יכולת "הנטרול הויראלי" שהתרכיב אמור היה לספק היתה באופן מובהק נמוכה: 19 מ-748 הנסיינים שחוסנו בתרכיב נדבקו בנגיף לעומת 20 מתוך 714 שקיבלו את הפלצבו כך שיעילותו הוערכה בניסוי זה בפחות מ-10%.

עד כה חלו בנגיף הקורונה בדרום אפריקה (אוכלוסיה של כ-60 מיליון) 1,476,145 מקומיים ונפטרו 4,620 כאשר במצב פעיל עכשווי נמצאים בה עתה כ-70 אלף חולים.

בכל העולם חלו עד כה בקורונה 106,735,474 ונפטרו 2,328,488. כך לפי נתונים עדכניים לבוקר זה (ב', 12:30). החלימו 78,436,039 ובמצב פעיל עכשווי נמצאים עתה בכל העולם 25,824,831. בארה"ב בלבד חולים עתה 9,782,082 מתוך 27.6 מיליון אמריקאים שנדבקו וחלו מאז תחילת המגיפה ומניין המתים שם 474,933.

נושאים קשורים:  אסטרהזניקה,  דרום אפריקה,  המוטציה הדרום אפריקאית,  חיסון לקורונה,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
08.02.2021, 23:38

ככה שופטים בעולם הגדול כשלון או הצלחה של חיסון. חיסון שמצליח למנוע גם תחלואה קלה עד בינונית וכמובן מונע הדבקה. לעומת זאת החיסון של פייזר מונע תחלואה חמורה, אך לא מונע הדבקה ותחלואה קלה.