מחקרים

סיכון מוגבר לחזרת סרטן השד בקרב נשאיות למוטציות פתולוגיות

נמצא כי נשים נשאיות למוטציות פתולוגיות בגנים BRCA1/2 ,CHEK2 ו-PALB2 נמצאות בסיכון מוגבר לחזרת סרטן שד לצד השני, אך נשים עם נשאות בגן ATM אינן

סרטן השד. אילוסטרציה

מטרת המחקר היתה להעריך את הסיכון להתפתחות סרטן שד בצד השני (Contralateral Breast Cancer - CBC) בנשים עם מוטציות פתולוגיות (Pathogenic Variants-PV) בגנים ATM, BRCA1, BRCA2, CHEK2 ו-PALB2.

אוכלוסיית המחקר כללה 15,104 נשים שהיו במעקב פרוספקטיבי מתוך אוכלוסיית המחקר CARRIERS אשר טופלו ניתוחית עבור סרטן שד פולשני חד צידי. הסיכון ל-CBC הוערך עבור נשים נשאיות ל-PV של כל אחד מהגנים שנזכרו, בהשוואה לנשים ללא PV, בעזרת רגרסיית סיכונים יחסיים רב-משתנית עבור הסיכון המתחרה לתמותה עם תקנון עבור מאפייני הגידול ומאפייני המטופלות. הניתוח הראשוני התמקד באוכלוסיית הסיכון הכוללת ובנשים מהאוכלוסייה הכללית. ניתוח שניוני בחן את הקשר בין מוצא אתני, גיל בעת האבחון בסרטן השד הראשוני, מצב גיל המעבר והמצאות קולטנים לאסטרוגן (Estrogen Receptor- ER) בגידול.

תוצאות המחקר הדגימו כי נשים עם PV בגנים BRCA1,יBRCA2 ו-CHEK2 שאובחנו בעבר עם סרטן שד היו בעלות סיכון מוגבר (יחס סיכונים של >1.9) להתפתחות CBC. זאת לעומת מטופלות עם PV בגן PALB2 שהיו בסיכון מוגבר ל-CBC רק אם אובחנו עם סרטן שד שלילי ל-ER (יחס סיכונים של 2.9). לעומתן, מטופלות עם PV בגן ATM לא הדגימו עליה בסיכון ל-CBC. נשים ממוצא אפרו-אמריקאי אשר נמצאו עם PV בגנים הללו הדגימו סיכון מוגבר ל-CBC בדומה לנשים ממוצא אתני לבן לא היספני עם נשאות דומה. עבור נשים בטרום גיל המעבר עם סרטן שד, הסיכון המצטבר ל-CBC על פני 10 שנים הוערך ב-33% עבור נשאיות ל-PV בגן BRCA1, 27% עבור נשאיות ל-PV בגן BRCA2, ו-13% עבור נשאיות ל-PV בגן ל-CHEK2. נשים נשאיות ל-PV בגן PALB2 שאובחנו עם סרטן שד שלילי ל-ER הדגימו סיכון של 35% ל-CBC על פני 10 שנים. עבור נשים לאחר גיל המעבר, הסיכון המצטבר ל-CBC על פני 10 שנים עמד על 12% בנשאיות ל-PV בגן BRCA1, 9% עבור BRCA2 ו-4% עבור CHEK2.

מסקנת החוקרים הייתה כי נשים שאובחנו בעבר עם סרטן שד אשר הינן נשאיות ידועות ל-PV בגנים BRCA1,יBRCA2,יCHEK2 ו-PALB2 נמצאות בסיכון מוגבר ל-CBC, ועל כן יכולות להרוויח ממעקב יותר רציף והפעלת אסטרטגיות להורדת סיכון.

מקור:

DOI: 10.1200/JCO.22.01239 Journal of Clinical Oncology 41, no. 9 (March 20, 2023) 1703-1713.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן השד,  מוטציות,  BRCA 1-2,  חזרת מחלה
תגובות